چک ویر چه کاربردی دارد و چگونه عمل می کند؟

چک ویر ها عمدتا مطابق با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا طراحی شده و قابلیت های و امکانات بسیار زیادی را در اختیار صنعتگران قرار می دهند.

به طور کلی این دستگاه به سبب قابلیت هایی که دارد، امروزه در اکثر صنایع مورد استفاده قرار گرفته است.

این دستگاه وظیفه دارد تا وزن محصولات صنایع را مورد ارزیابی قرار داده و در صورتی که بسته مورد نظر از حداقل و حداکثر وزن را رعایت نکرده بود، آن را از مسیر خارج کند.

تا به این ترتیب بسته هایی با وزن یکسانی در اختیار مشتری ها قرار گیرد. اما این تجهیزات چگونه عمل می کنند؟ کاربرد چک ویر ها در صنعت چیست و چه استفاده ای دارند؟

کاربرد دستگاه چک ویر در صنعت

کاربرد چک ویر ها در صنعت چیست و چه استفاده ای دارند؟

به طور کلی چک ویر ها دستگاه هایی هستند که عمدتا بر اساس وزن محصولات بسته بندی شده، نسبت به قرار گیری آن ها در خط، تصمیم گیری می کنند.

عمدتا در این دسته از تجهیزات صنعتی، تلرانس مشخص در نظر گرفته شده است.

در صورتی که بسته مورد نظر در بازه تلرانسی این دستگاه قرار نگرفته باشد، دستگاه به صورت کاملا اتوماتیک، ان را از خط خارج کرده و مانع از رسیدن آن به دست مشتری ها می شود.

عمدتا از این تجهیزات در انتهای خط بسته بندی، به منظور اندازه گیری وزن بسته ها و تشخیص بسته های خالی مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از اوقات به علت وجود نقص فنی در دستگاه های بسته بندی، این احتمال وجود دارد که بسته های مورد نظر از وزن یکسانی برخوردار نبوده و یا به صورت خالی از دستگاه های پر کن خارج شوند.

وجود دستگاه هایی مانند چک ویر می تواند تا حد زیادی این مشکلات را بر طرف کرده و محصولاتی با وزن یکسان را در اختیار مشتریان قرار دهد.

بیشتر بخوانید:  با سیستم توزین چک ویر آشنا شوید!

بخش های مختلف چک ویر ها

پیش از آنکه با نحوه عملکرد این دسته از تجهیزات صنعتی، آشنا شویم، بهتر است در ابتدا با بخش های تشکیل دهنده این محصول را بشناسیم.

به طور کلی این دستگاه اندازه گیر از بخش های مختلفی تشکیل شده و هر یک وظیفه ای را بر عهده دارد. از جمله این بخش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه عملکرد دستگاه

به طور کلی پس از آنکه توسط دستگاه های کیسه پر کن ، محصولات مورد نظر بسته بندی شدند، بسته های آماده شده، در نوار غلتکی دستگاه چک ویر قرار می گیرند.

از آنجا که قرار گیری بسته ها در دستگاه، به صورت نامنظم است، عمدتا بسته ها بلافاصله پس از یکدیگر قرار می گیرند.

سیستم فاصله انداز در دستگاه وظیفه دارد تا میان بسته های متوالی فاصله ای ایجاد کرده تا در صورت نیاز به جداسازی مشکلی به وجود نیاید.

در مرحله بعد بسته ها وارد سیستم توزین می شوند. در سیستم توزین، لودسلی وجود دارد که وزن بسته ها را ارزیابی کرده و نتیجه را به مدار فرمان و کنترل ارسال می کند.

این سنسور که عمدتا تحت عنوان سنسور وزن نیز شناخته می شود، از دقت بسیار بالایی برخوردار بوده و تا تلرانس های بسیار کم را نیز اندازه گیری می کند‌.

پس از ارسال اطلاعات از لودسل به مدار فرمان، سیستم کنترل مرکزی، اطلاعات ورودی را با تلرانس وارد شده توسط اپراتور مقایسه می کند و در صورتی که اطلاعات ارسال شده توسط لودسل و اطلاعات ورودی توسط اپراتور همخوانی داشته باشد، اجازه عبور بسته را خواهد داد.

بیشتر بخوانید:  دستگاه کیسه پرکن چه کاربردی دارد و انواع آن کدام است؟

اما در صورتی که این اطلاعات همخوانی نداشته و بسته ها تلرانس وزنی وارد شده توسط اپراتور را رعایت نکرده باشند، دستگاه از طریق سیستم جدا ساز، این بسته ها را از خط جدا می کند.

این سیستم عمدتا از دو بازو تشکیل شده و بازو ها به منظور جدا سازی در هنگام ارسال فرمان از مدار کنترل، وارد خط می شوند‌ و بسته مورد نظر به سمت خارج از خط هدایت می کنند.

در برخی از مدل های دستگاه چک ویر، عموما در هنگام جدا سازی بسته ها، آژیر و آلارم به صدا در آمده و اپراتور از وضعیت بسته ها آگاه می شود.

ویژگی های دستگاه چک ویر

دستگاه های چک ویر به سبب کارایی و نحوه عملکردی که دارند، از قابلیت ها و ویژگی های متعددی برخوردار هستند.
چک ویر چه کاربردی دارد و چگونه عمل می کند؟ 2

همانطور که گفته شد، دستگاه های چک ویر به سبب کارایی و نحوه عملکردی که دارند، از قابلیت ها و ویژگی های متعددی برخوردار هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بسیار بالا در بررسی وزن محصولات بسته بندی شده
  • تعیین وزن محصولاتی با وزن بسیار کم و یا وزن بسیار زیاد
  • تعیین وزن و گزارش بروز خطا در خط تولید
  • خارج کردن محصولاتی با وزنی خارج از محدوده در نظر گرفته شده،
  • مجهز به سیستم هشدار دهنده جهت آگاهی از محصولات خارج شده از خط
  • مصرف انرژی بسیار کم
  • مقاوم در برابر خوردگی و استحکام بسیار بالا
  • مجهز به سیستم کنترل مرکزی
  • مجهز به نمایشگر
  • استفاده از سیستم فاصله انداز به منظور ایجاد فاصله بین بسته های پشت سر هم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.