با دستگاه چک ویر بیشتر آشنا شویم!

وزن، کیفیت و قیمت محصولات همیشه برای مشتری بسیار حائز اهمیت است. در طول تاریخ از انواع ترازو های مختلف برای اندازه گیری محصولات استفاده شده است. با توجه به اهمیت سرعت تولید محصولات در کارخانه ها روز به روز بر تعداد وزن سنج های مختلف با امکانات و دقت عمل بیشتر، اضافه شده است. از جمله ترازو سنج های دقیق می توان به چک ویر اشاره کرد.

در طول تاریخ با توجه به گسترش کارخانه ها و افزایش تعداد محصولات متنوع و مشخص کردن وزن نهایی محصول نیاز به یک دستگاه وزن سنج خودکار با دقت عمل بسیار بالا و سرعت زیاد، بیشتر از قبل لازم و ضروری بود.

ساخت دستگاه چک ویر تاثیر بسزایی بر سرعت و کیفیت محصولات کارخانه های مختلف گذاشت. یکی از قابلیت های مهم دستگاه چک ویر، اندازه گیری وزن محصولات و بسته بندی های مختلف در حین حرکت می باشد.

چک ویر چیست؟

چک ویر وزن سنج متحرکی است که با نهایت دقت عمل و سرعت بالا به اندازه گیری وزن مواد با شکل و ابعاد ظاهری مشخصی حین حرکت مواد می پردازد. امروزه  انواع مختلفی از دستگاه چک ویر تولید می شود.

چک ویر وزن سنج متحرکی است که با نهایت دقت عمل و سرعت بالا به اندازه گیری وزن مواد با شکل و ابعاد ظاهری مشخصی حین حرکت مواد می پردازد.

انواع قطعات مختلف چک ویر

نوار نقاله

ریل های مکانیکی متحرکی هستند که برای جا به جایی مواد مختلف از یک قسمت به قسمت دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. قبلا در کارخانه ها از نیروی انسانی  برای جا به جایی محصولات مختلف استفاده می شد که این امر باعث افزایش هزینه های جانبی، افزایش خسارت به محصولات و اتلاف وقت می شد.

امروزه از نوار های نقاله مختلف استفاده می شود. نوار نقاله ها از نظر نوع، جنس، ضخامت، طول، عرض و کاربرد با یکدیگر متفاوت می باشند. معمولا چهار نوع نوار نقاله یا نوار کانوایره در دستگاه چک ویر استفاده می شود. میزان اندازه دستگاه چک ویر براساس تعداد و ابعاد نوار نقاله مثل طول، عرض و ضخامت تعیین می شود.

بیشتر بخوانید:  چک ویر چیست و چه کاربردی دارد؟

نوار های نقاله مورد استفاده در دستگاه چک ویر

نوار نقاله جداکننده

نوار مکانیکی متحرکی است که بین محصولات فاصله ایجاد می کند تا هر محصول به طور جداگانه و تفکیک شده وارد نقاله انتقالی شود.

نوار نقاله انتقالی

نوار مکانیکی متحرکی است که به انتقال و حرکت محصول به نوار نقاله وزن سنجی یا اندازه گیری وزن می پردازد.

نوار نقاله اندازه گیری

نوار نقاله متحرکی است که بر حسب لودسل یا حسگر الکتریکی وزن مواد را اندازه گیری می کند و در صورتی که وزن محصول در بازه وزن تعیین شده توسط کاربر باشد به نوار نقاله توزیع منتقل می شود و اگر وزن  محصول در بازه وزن مجاز نباشد یا بسته فاقد محصول باشد از طریق نوار نقاله دیگر از لیست محصولات تولید شده خارج می شود.

معمولا چهار نوع نوار نقاله یا نوار کانوایره در دستگاه چک ویر استفاده می شود. میزان اندازه دستگاه چک ویر براساس تعداد و ابعاد نوار نقاله مثل طول، عرض و ضخامت تعیین می شود.

نوار نقاله توزیع

این نوار نقاله به حمل و انتقال محصولاتی که وزن آن ها تایید شده است در جای مخصوص می پردازد.

رجکتور

تجهیزات تنظیمی هستند که در انتهای نوار نقاله مکانیکی وزن سنجی قرار گرفته اند و در صورتی که وزن بسته بندی  محصول صحیح نباشد، رجکتور بسته بندی ها را از  مسیر تولید محصولات خارج می کند.

  • لودسل:

حسگر یا سنسور های الکتریکی اندازه گیری وزن هستند که نیرو حاصل از وزن محصولات را به نیروی الکتریکی تبدیل می کنند. وقتی نیرویی به این لودسل ها وارد می شود با توجه به نوع لودسل و مکانیسم عملکرد آن  فشار وارد شده حاصل از وزن یک ماده به جریان الکتریکی تبدیل می شود.

در دستگاه چک ویر برای هر محصول وزن مشخصی با ولتاژ یا سیگنال الکتریکی خاصی در نظر گرفته اند وقتی که وزن محصول بیشتر از حد مجاز باشد، نیروی وارد شده بر لودسل بیشتر است و در نتیجه ولتاژ بیشتری تولید می شود.

بیشتر بخوانید:  دستگاه تست وزنی چک ویر

اگر وزن محصول از مقدار حد مجاز کمتر باشد، در نتیجه نیروی حاصل بر لودسل یا حسگر الکتریکی کمتر است و مقدار ولتاژ تولید شده کمتر است. بنابراین لودسل نیروی حاصل از وزن محصول را اندازه گیری می کند.

  • پنل کاربری با سیستم رایانه ای:

 کاربر در سیستم یا پنل رایانه ای مقدار وزن و ولتاژ مجاز  برای هر محصول را مشخص می کند. در پنل کاربری دستگاه چک ویر می توان بازه وزنی معین تعداد زیادی از محصولات مختلف را وارد کرد.

  • اندیکاتور:

صفحه نمایش دستگاه چک ویر است که هنگامی که وزن بسته بندی مواد در نوار نقاله اندازه گیری وزن یا وزن سنجی توسط لودسل اندازه گیری می شود. وزن محصول بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود.

  • چراغ هشدار:

وقتی که در حین کار دستگاه چک ویر در قسمتی از دستگاه اعم از لودسل، موتور یا نوار نقاله و…  مشکلی ایجاد شده باشد. این چراغ روشن شده و به کاربر اطلاع می دهد که هرچه زودتر مشکل ایجاد شده را بررسی و رفع کند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی در مورد دستگاه توزین سنگ چک ویر در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم مورد پسند شما واقع گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.